TRE sätt att övertyga – förtroende, upplevelse och nytta "Find joy in everything you choose to do. Every job, relationship, home... it's your responsibility to love it, or change it." - Chuck Palahniuk

Det finns egentligen bara tre sätt att övertyga andra på. Använd dessa tre aspekter nästa gång du argumenterar och du kommer att lyckas bättre!

  1. Ethos – Förtroende

Ethos handlar om att skapa förtroende för den som talar. Vi blir övertygade av talarens tyngd och kvalifikationer i ämnet. Vad har du för befogenheter att uttala dig i ämnet?

 

  1. Pathos – Upplevelsen

Pathos är det engagemang och den känsla du har för det du talar om. Låt känslorna lysa igenom budskapet. Personer som har en orubblig övertygelse och brinner för något kan få oss att tro på de mest häpnadsväckande ting!

 

  1. Logos – Nyttan

Logos betyder resonemang eller argument. Vi kan bli övertygade av en rationell, strukturerad, övertygande och logisk framställning av fakta och argument.

Här ser du ett kort film från Möteskulturdagen i Göteborg då jag pratar om detta:

 

 

LYCKA TILL!