Låt dina blommor hålla till i rabatterna, inte dina säljare! "Find joy in everything you choose to do. Every job, relationship, home... it's your responsibility to love it, or change it." - Chuck Palahniuk

Jag har länge tyckt djupt illa om ordet rabatter. Det hänger  ihop med min tes om att Jacka upp priset och att ta betalt. Allt bottnar i att vi ska ha bra erbjudanden och produkter som kunden tjänar på att köpa. Vi ska inte konkurrera med pris och med rabatter.

  1. Jag är övertygad om att det språk vi väljer att använda styr hur våra budskap tolkas. Rabatt i mina öron indikerar billigt, låg kvalitet och desperation.
  2. Men förstås kan att vi erbjudanden till våra kunder.
  3. På vilket sätt skiljer då rabatt och erbjudanden?
  4. I mina öron klingar erbjudande bättre och framförallt när det vilar på en mer logisk grund. Och  är tidsbegränsat. Ett mässerbjudande varar endast över en mässa, ett nykunderbjudande gäller just endast nya kunder, ett erbjudande till våra stamgäster gäller endast just våra stamgäster, etc.

Det där med att resonera om hur vi tar betalt, över vår pris och affärsmodell är förresten just det som gör att vi kan ta just mer betalt. Vill du veta mer? Läs här!

Så låt våra blommor hålla till i rabatter, inte dina säljare!