Jacka upp priset! "Intellectual property has the shelf life of a banana" - Bill Gates

Du kommer att möta det uttrycket lite varstans här på bloggen. Det kommer från min bok ”Jacka upp priset”. Det kan låta vanvördigt, men det var han som myntade det också. Det var nämligen Roger, en härlig jordnära kille och granne till oss när vi på 1990-talet bodde på landet utanför Stenungsund. Vi hade en gård med islandshästar och ville ha en ovalbana, en liten travbana som man rider och tävlar på om man har islandshäst. Roger hade ett entreprenadföretag med alla möjliga grävmaskiner och lastbilar.

Namnlös

Roger var en bussig kille och hjälpte oss att bygga ovalbana med hjälp av sin kunskap, sina maskiner och sina kontakter.

En dag kom stenrika Gudrun ut till oss. Hon blev imponerad av ovalbanan och ville naturligtvis ha en egen på sin islandshästgård på Tjörn. Vi rekommenderade förstås Roger.

Roger kunde mycket, men han kunde inte ta betalt. Han gjorde ofta jobben för billigt,  prutade och drog ned priset eftersom han var rädd för att förlora affären.

Innan Roger åkte till Gudrun för att diskutera det eventuella uppdraget sa jag till Roger:

– Nu ska du inte göra som du brukar, det vill säga vara alldeles för snäll och sänka priset. Håll fast vid ditt pris. Kom ihåg att Gudrun har råd att betala.

Roger var ändå rädd för att förlora affären. Då gav jag honom ett tips:

– För att påminna dig själv om att hålla fast vid priset, ska du titta på hennes klocka när ni börjar diskutera ekonomi. (Jag visste att att Gudrun hade en guld-Rolex med diamanter.) Se nu till att ta betalt och att täck alla dina kostnader!

Roger kom själaglad hem till oss efter mötet och berättade:

– Jag gjorde som du sa, Karin. När vi satt där och diskuterade pris, så tittade jag på Gudruns klocka och så tänkte jag: Nu jäklar! Och så jackade jag upp priset med 10 000 kronor! Och jag fick affären!

Så föddes uttrycket ”jacka upp priset”.

Med det sagt så är prissättningslogik viktig och att alltid ha kundens bästa framför ögonen. Att ta mer betalt ska alltid bygga på kundnytta och win-win. I slutänden är det kunden som avgör om vi är värda vårt pris eller ej, oavsett om det är uppjackat eller nerjackat.

Det vässenliga är egentligen inte att du JACKAR upp ditt pris, det vässenliga är att du tar RÄTT pris!