10 steg för att höja dina priser "I want to put a ding in the universe" - Steve Jobs

Över 50% av alla  företagsförsäkrings mäklare tycker att de tar för lite betalt!!

Känner du igen dig i det? Eller är du nöjd med det du tjänar? Isåfall kan du sluta läsa här. Jag tror dock att väldigt många känner igen sig. Sanningen är att de flesta brancher har svårt för att ta betalt.
Är du en av dem som tycker att du är värd mer, behöver du göra något! Den gamla sanningen är ju att:

Om vi fortsätter att göra som vi alltid har gjort, kommer vi att få samma resultat som vi alltid har fått!

Här kommer en checklista som hjälp för att förkorta steget från ord till handling, baserat på mina föreläsningar och boken ”Jacka upp priset”.

Skärmavbild 2014-01-07 kl. 01.31.11

  • Skriv ned ditt mål i form av ett ekonomiskt nyckeltal tex, omsättning, vinst, marginal, provision etc. Det får gärna vara fler än ett.

 

  • Ta fram porterssäck och bestäm vilken sida som du vill ligga på. Antingen väljer du sidan med Hög volym/lågt pris eller andra sidan  låg volym/högt pris. Du får aldrig fastna mitt i säcken, dvs du har varken det ena eller andra. Risken är då att du försvinner i mängden. Du måste våga sticka ut!

 

  • Lista dina tjänster utifrån: Före, Under, Efter. Det är lätt att endast fokusera själva huvudprodukten eller tjänsten. Men se  hela processen, dvs det som händer även före affär och respektive det som händer efter affär. Ofta bjuder vi på för mycket av vårt arbete och reflekterar inte över att vi kan ta betalt för det.

 

  • Gör en prislista. Enkelt tips som många har, framförallt större företag och företag som säljer produkter. Om ni säljer tjänster och om du representerar ett mindre företag eller tom är enmansföretagare så kan det vara lite si och så med prislista. Utan en ordentlig prislista blir du som ett vindflöje och din tydlighet går om intet. Vad indikerar det? Osäkerhet!

 

  • Paketera ihop dina tjänster och gör olika erbjudanden. Det skall vara lätt att sälja och lätt att köpa.

 

  • Kom ihåg att ta betalt i stora tjok

 

  • Se över din affärsmodell

 

  • Vilken betalningsmodell föredrar du och vilken tror du kommer att vara gångbar i framtiden?

 

  • Vad är din styrka och vad är det som gör att kunden väljer dig?

 

  • Hur märker kunden detta och hur kan du räkna hem det för kunden? Dvs sätt pengar på kundnyttan

 

Lycka till med att höja dina priser!